Google Search Console: steg-för-steg-guide

För att kunna bedöma hur besökare hittar till din webbplats är det viktigt för dig att veta vilka sökningar på Google som leder till ett besök. Här går vi igenom hur du kommer åt den informationen via Google Search Console.

Att se vilka sökningar som görs och vilken position din webbplats har i sökresultatet är viktigt för att du ska kunna se hur väl du lyckas och vilka sökfrågor som du hamnar bra eller dåligt på. När du registrerar din sajt i Google Search Console kommer du även att få tillgång till ett annat mycket viktigt mått, nämligen CTR (klickfrekvens).

Så här ansluter du din webbplats till Search Console

Du behöver ha en inloggning hos Google, vilket du redan har om du använder Google Analytics.

Logga in på Google Search Console

1. Gå till https://www.google.com/webmasters/ och logga in på Search Console

Lägg till en webbplats (egenskap) i Search Console

2. Lägg till en Egenskap (en egenskap är samma sak som en webbplatsadress i det här sammanhanget)

Verifiera din webbplats i Google Search Console

3. Verifiera sajten genom att ladda upp en fil till webbplatsens så kallade ”root-katalog” – dvs den första nivån i mappstrukturen. Den mappen heter ofta något i stil med public_html eller www-data och innehåller filerna till din sajt (se även nästa bild).

Root-katalog på en WordPress-sajt.

Så här ser root-katalogen ut när du är inloggad med FTP på en typisk WordPress-sajt.

Verifieringen lyckades.

4. Yay! Sajten är verifierad!

Välj sökanalys i menyn.

5. Välj sökanalys i menyn. Om din webbplats är helt ny i Search Console, kan det hända att du inte ser någon data ännu.

Sökanalys i Google Search Console.

6. Så här skärmen sökanalys ut när den inehåller data. Här kan du se vilka sökfrågor som gjorts mot din sajt, vilken visningsandel du har i sökresultatet och vilken klickfrekvens.

Du kan även koppla ihop Search Console med ditt Google Analytics konto och komma åt uppgifterna direkt i Analytics. I så fall byter du till Google Analytics och väljer där Administratör -> Inställningar för egendom och knappen Search Console i nedre delen av  inställningssidan. Du ombeds att koppla ditt Analytics-konto till ett Search Console konto. Därefter kan du ta del av statistiken direkt i Analytics.

Vyn Frågor i Google Analytics

Vyn Förvärv -> Sökmotoroptimering -> Frågor i Google Analytics efter att du kopplat ihop Analytics med Search Console.

Lågt hängande frukt

I vissa fall upptäcker du t ex att du rankar väl för sökord som du inte själv är medveten om och inte har med i din SEO-strategi. Du kan då överväga att aktivt använda dessa sökord i din sökmotormarknadsföring och plocka s k lågt hängande frukt.

Ibland kan det hända att du märker att du rankar väl för sökord som du arbetat med, men att du har en låg CTR. Det kan vara ett tecken på att dina ”snippets” (texten som syns i sökresultatet) inte är tillräckligt attraktiva, trots att Google anser att ditt innehåll är relevant.

Det går alltså att dra många intressanta slutsatser och få många intressanta uppslag genom att ha koll på sökfrågorna som används när användarna söker på Google.

Om du tycker att den här artikeln var till hjälp dela den gärna vidare med andra, lämna en kommentar i kommentarsfältet eller ge oss en positiv recension på vår sida på Google Plus.