Förhindra spam i Google Analytics

Floating-share-buttons.com? Visst är det härligt att de länkar till dig och skickar en massa trafik till din sajt? Eller kanske inte? De skickar nämligen ingen verklig trafik. Här beskriver jag hur du manuellt lägger till ett filter för att få bort dem ur dina Analytics rapporter.

Spambots i webbstatistiken, så får du bort dem

Om du tittar i Google Analytics under Förvärv -> All trafik -> Hänvisningar ser du numera allt oftare de här märkliga trafikkällorna. Jag får ibland frågan av våra uppdragsgivare vad det här är för länkar och trafikkällor och om det är farligt/skadligt. Varför spammare spammar är verkligen ett mysterium, men att de spammar är ju  något vi alla är medvetna om.

Så vitt jag känner till finns det inget som är skadligt för din webbplats säkerhet och drift med dessa oönskade poster i Google Analytics-statistiken. Men det är en stor skada att statistiken blir manipulerad och missvisande. En nystartad webbplats som började från 0 (inga) besökare eftersom ingen kände till webbplatsen eller adressen hade plötsligt 28 besökare  från floating-share-buttons.com på sin tredje dag i drift. Men dessa är inga verkliga besökare utan resultatet av en spamrobot som ”matar på” data rakt in i Analytics i hopp om att du ska bli nyfiken på sajten och besöka den.

Det finns inget enkelt sätt att få bort all spam med en enkel åtgärd, men du kan däremot enkelt lägga till ett filter i Analytics som tar bort dessa fejkade avsändare en efter en, i takt med att de dyker upp. Så här går det till:

Skapa en ny vy i Google Analytics

1. Om du inte redan har en extra vy av din webbegendom så skapar du först en extra en vy som heter ofiltrerad data (eller något liknande) så att du har kvar en version av din statistik som är opåverkad av de inställningar du gör. Du hittar detta under Administratör -> Vy -> Skapa ny vy. Det är viktigt, eftersom när du väl börjar filtrera bort data, eller manipulera den på annat sätt, går den aldrig att få tillbaka. Google sparar inte ”rådatan” åt dig. Vyn ofiltrerad data använder du inte, utan låter bara ligga för den dag den eventuellt kan behövas.

2. Konfigurera filtret

Välj Administratör -> Vy All Webbplatsdata -> Filter

Döp filtret till något passande, t ex Spambots

Välj filtertyp Anpassat

Välj alternativet Uteslut och filtreringsfält Kampanjkälla

Skriv in den spammande domänen/URL:en i fältet för filtreringsmönster. Du har förmodligen mer än en sådan spamadress som du vill utesluta, skriv i så fall in mer än en genom att skilja dem åt med den ”pipe” dvs tecknet |. Så här: exempel1 pop over here.com|exempel2.com|exempel3.com osv

Filter mot spambottar i Google Analytics

3. Verifiera filtret

Testa ditt filter innan du sparar det genom att klicka på länken Verifiera detta filter.Du får upp en rapport som visar på vilket sätt din data skulle ha påverkats.

Verifiera filter i Google Analytics

4. Spara och du är färdig

Nu kommer du inte längre att få din statistik förstörd av den eller de hänvisningsadresser som du angivit i ditt filter. Tyvärr lär det tillkomma nya efterhand som du får lägga till i filtret i samma takt som de dyker upp.

Den  här sortens Google Analytics spam är ett ganska nytt fenomen och min gissning är att så småningom kommer det att dyka upp bättre och mer automatiserade lösningar för att komma runt det här problemet. T ex att Google håller sig med någon form av svartlista som automatiskt utesluter de värsta syndarna. Men fram till dess får vi nöja oss med den här lösningen.

Vad har du själv för erfarenheter av spam i Google Analytics? Har du någon alternativ lösning till att använda ett manuellt filter? Lämna gärna en kommentar här nedanför och berätta.

  • http://kanban.se/ Gustav Bergman

    Tack för en trevlig och informativ artikel! Delar till alla mina följare.