Sökmotoroptimering i WordPress: 6 missar du inte vill göra

Sökmotoroptimering i WordPress - 6 missar du inte vill göra

Har du missat enkla åtgärder som leder till att du får sämre ranking hos Google än du borde ha? Optimerar du dina inlägg på rätt sätt? Har du ställt in din WordPress-sajt så att den fungerar så bra som möjligt för sökmotorernas robotar? Här är sex vanliga missar som är enkla att undvika. Om du gör det kommer du att få mer trafik till din webbplats.

Målet med den här artikeln

Din WordPress-webbplats kanske inte är rätt konfigurerad för att ge din sajt optimala möjligheter att få trafik från Google. Med SEO-tipsen för WordPress i den här artikeln kan du  förbättra din trafik.

Om du kan genomföra åtminstone några av de här WordPress-tipsen kommer det att förbättra dina möjligheter att ranka bra och få mer traffik.

Här är sex missar som du inte vill göra:

1. Inga sökord i sidans adress

Google ser det som en positiv signal att de sökord du inriktar dig på finns i sidans adress (URL). Som exempel är den här artikeln tänkt att ranka väl för sökordet WordPress SEO-tips. Därför kommer sidans namn att vara

www.popolo.se/artiklar/wordpress-seo-tips

Det är bättre än WordPress automatiska sätt att tilldela adresser som består av siffror som utgör id-numret på inlägget, ex:

www.popolo.se/?54387623

Inställningar för permalänkar i WordPress

Se till att du gjort rätt inställningar för permalänkar i WordPress.

Åtgärd: Kontrollera inställningarna för permalänkar på din WordPress-sajt. Om det är en helt ny sajt som inte lanserats än – ändra inställningarna så att nytt innehåll automatiskt får ”mänskliga” namn och inte en massa siffror. Om det är en existerande webbplats så prata med din webbyrå eller utvecklare.

2. Att inte använda en WordPress SEO-plugin

Det finns en uppsjö tillägg för WordPress för att sökmotoroptimera ditt innehåll och du har stor nytta av att använda ett sådant tillägg.

Du kan använda Scribe, WordPress SEO, Inbound Writer, All in one SEO eller något annat ur det stora utbudet av tillägg. Vad du väljer beror mycket på tycke och smak. Men du bör i varje fall ha ett SEO-tillägg installerat.

Det tillägg som vi själva använder och gärna rekommenderar är WordPress SEO by Yoast.

När du skapar ett inlägg anger du ”fokus-sökord”. Det är de sökord du vill bli hittad på och ranka bra för.

När du skriver ditt innehåll, gör det här tillägget en analys av ditt innehåll för att se om det är korrekt optimerat och ger dig tips om vilka delar som behöver förbättras.

Röda och gröna markeringar i WordPress SEO

Röda och gröna markeringar i WordPress SEO

I bilden ovan ser du att tillägget markerar bra delar av sidan med grönt och otillräckliga delar med rött. De delar som är markerade i rött bör du titta ytterligare på och se om du kan förbättra genom att hitta ett naturligt sätt att få ditt sökord att förekomma i texten.

Ett tillägg som WordPress SEO kan ge dig ett stöd, men du bör inte religiöst följa alla indikatorer i tillägget eftersom det t ex inte kan skilja på plural- och singularformer av ord eller om ett sökord bestående av mer än ett ord förekommer uppdelat i en text. I illustrationen ovan får vi t ex röd markering för metabeskrivning eftersom “skor som är svarta” inte motsvarar “svarta skor”. På samma sätt skulle “svart sko” också ge röd markering i verktyget. Men hos Google, som ju är den auktoritet som vi vill ligga bra till hos, är den här typen av variation tvärtom något positivt eftersom det visar att vår text är en riktigt text med normala variationer och inte en krystad SEO-optimerad text som pepprats med ett visst sökord.

Åtgärd: Hitta det tillägg som passar dig bäst och installera det. Här är en artikel som jämför WordPress SEO med All in One SEO Pack

3. Ingen XML-sitemap

En XML-sitemap är som innehållsförteckningen i en bok. Den ger en översikt över sidorna på din webbplats och berättar för Google hur ofta det är sannolikt att innehållet kommer att uppdateras.

Om du inte har en XML-sitemap kommer Google ändå att söka igenom innehållet på din webbplats, men kommer sannolikt att missa några. Till exempel, föreställ dig att du har en sida på din webbplats som inte är länkad till någon annan sida på din webbplats. Det är den slags sida som Google sannolikt kommer att missa.

Om du skapar en XML-sitemap kommer den att innehålla alla sidor på din sajt som du vill att Google ska indexera och den kommer att ge ytterligare information till Google som hur ofta du vill att sidorna ska återbesökas av sökrobotarna. Om det är en statisk sida som inte kommer att uppdateras särskilt ofta kanske du endast vill att du ska sökas igenom en gång i kvartalet eller något liknande.

Här är ett exempel på en sitemap. XML är ett uppmärkningsspråk (markup language) som påminner om HTML. Det som du ser i bilden är inte XML, utan hur Google tolkar koden.

Att lägga till en XML-sitemap i WordPress hjälper Google att indexera din sajt

XML-sitemap i WordPress hjälper Google att indexera din sajt

Åtgärd: Se till att du har en XML-sitemap. Du kan använda tillägget WordPress SEO som automatiskt skapar en sitemap eller någon annan XML-plugin.

Om du har mycket videoinnehåll på din sajt är det värt att överväga att skapa en Video Sitemap
https://support.google.com/webmasters/answer/80471?hl=se

4. Att inte länka mellan inlägg

Att optimera din webbplats är bara en del av SEO-arbetet. Nästa stora del är att få länkar till ditt innehåll.

När du skriver ett nytt inlägg på din webbplats kan du besöka Google och söka efter innehåll på din webbplats som är relaterat till det nya inlägget. Besök sedan dessa sidor och länka till ditt nya innehåll.

Till exempel: om jag besöker Google och skriver följande

WordPress SEO webbplats:www.popolo.se

Så får jag upp följande resultat:

Länka mellan inlägg på din webbplats

Att länka mellan inlägg på din webbplats innebär att innehållet lättare fångas upp av Google.

Det är förstås vettigt att länka någonting i den artikeln till mitt nya inlägg. Det kommer att vara till hjälp för att se till att Google indexerar inlägget och ge inlägget mer länkkraft.

Åtgård: länka mellan relevant innehåll på den egna webbplatsen.

5. Indexering av sidor som inte borde indexeras

Det är bra att hålla din webbplats ren och snygg och då bör vissa sidor inte indexeras.

Till exempel gäller det när någon anmäler sig till ditt nyhetsbrev och slussas vidare till en ”tack för din anmälan”-sida. Det finns inget skäl att indexera en sådan sida eftersom den inte innehåller något relevant innehåll som du vill bli hittad för i en Google-sökning.

För att undvika att sidor indexeras bör du utesluta dem ur XML-sitemap och använda robots.txt-filen för att markera att den inte ska tas med.

Åtgärd: Indexera inte sidor om de inte innehåller något relevant och av värde för den som hittar dem bland sökresultaten.

6. Användning av värdefulla nyckelord i innehåll av låg kvalitet

Föreställ dig att du erbjuder tjänster som affärsutveckling och du skulle vilja ranka bra för sökningar på ”affärsutveckling”.

Du skriver alltså ett blogginlägg och adressen blir www.mydomain.se/affarsutveckling. Om blogginlägget inte innehåller något väldigt unikt eller speciellt kommer det inte heller att ranka särskilt högt på ett så konkurrensutsatt sökord.

Därför skapar du istället en välskriven guide om affärsutveckling. Du kan sedan marknadsföra guiden, t ex i sociala medier, nyhetsbrev och annonsering och lägga nedladdningslänk till guiden på www.mydomain.se/affarsutveckling.

Det kommer att leda till att du får länkar till guiden och du har en mycket större chans att ranka för sökordet.

Du bör också överväga att definiera om ditt sökord till något ännu mer specifikt. Om du som i exemplet jobbar med affärsutveckling är det sannolikt att du främst jobbar med en viss typ av affärsutveckling som t ex socialt hållbar affärsutveckling. Då ska detta begrepp vara ditt sökord.

Åtgärd: Tänk noga igenom dina sökord och hur du ska lyckas ranka för dem. Om de är viktiga och har hög konkurrens behöver de innehåll av hög kvalitet som ger besökaren särskilt relevant och behjälplig information.

Sammanfattning

Det är viktigt att du ger ditt innehåll bästa möjliga chans att bli hittat på Google. Om du kan göra de förändringarna som beskrivits i den här artikeln hjälper det en bra bit på vägen. Om du väl lyckats få en besökare att investera ett klick i att besöka din sida gäller det sedan att se till att din webbsida lever upp till förväntaningarna – läs om hur du kan förbättra din hemsidas strategi, struktur och design i den här artiklen

Tänker du följa något eller alla av de här sökmotoroptimeringstipsen? Tycker du att de är till nytta?

Finns det andra WordPress tips skulle du vilja lägga till?

Hör gärna av dig med dina synpunkter i kommentarsfältet nedan och dela artikeln med andra.

9 thoughts on “Sökmotoroptimering i WordPress: 6 missar du inte vill göra

  1. Kanonbra tips för noviser i SEO hantverket. Bra formulerat och tacksamt otekniskt. Detta gäller även för de andra artiklarna på denna sajt.

  2. Ja,jag vill stämma in i Erik Frankendals notis! Jag har läst nu flera av dina artiklar och mycket har blivit klarare för mig.Tack för alla utmärkt guidande och förståeliga artiklar och tips. Jag har en WordPress hemsida (som är i eländigt dålig utformning och)som vars skick behöver förbättras väldigt mycket. Jag hoppas att med kunskaper du ger i dina artiklar och råd om SEO-verktyg ska kunna förbättra och indexera webbsidan. Hälsningar Gabriella

  3. Hej Gabriella, kul att höra att artiklarna lyckas ge tips och inspiration. Det viktigaste för att komma någon vart med SEO är att man ägnar det tid och uppmärksamhet. Om du t ex lägger 5 min varje dag på att logga in på din Google Analytics och se “vad som händer” så kommer det automatiskt göra dig mer medveten och du kommer att tänka mer på vad och hur du gör på din sajt. Ett bra tips är också att använda Google Webmaster Tools för att se vilka sökord som din sajt syns på. Jag borde skriva ett inlägg om det…

  4. Tack för artikeln! Jag ska ta de här råden och tillämpa att optimera min WP sajt. ?

Comments are closed.