Vad är meta description?

SEO första pris

Meta description är kort text på ca 155 tecken som beskriver vad en webbsida handlar om. Beskrivningen ligger dold i webbsidans kod och är inget som vanliga användare ser. Men den är viktigt eftersom sökmotorerna ofta väljer att visa just den texten på sökresultatsidan när din sida matchar en sökning.

Kodexempel

<head>
<meta name="description" content="Det här är ett exempel på en meta description. 
Den syns nästan alltid i sökresultatet." /></head>

Optimal längd för sökmotorer: ungefär 155 tecken

Även om meta description-taggar inte påverkar hur en sida rankas i sökresultatet är de väldigt viktiga eftersom de påverkar om en användare kommer att klicka på just din länk bland de länkar som syns på sökresultatsidan. De korta meningar som ryms i en meta description är webbredaktörens chans att marknadsföra innehållet och berätta om sidan innehåller den information som den som sökte letar efter.

Meta description bör integrera sökorden i texten på ett smart sätt och samtidigt skapa en lockande beskrivning så att den som söker vill klicka på länken. Det är viktigt att beskrivningen är relevant i förhållande till sidan och att varje sida har en unik meta description. Beskrivningen bör vara mellan 155 och 160 tecken lång.

Best practice för sökmotoroptimering

Skriv fängslande copy

Texten i meta description fungerar som en annons. Den ska locka läsaren till webbplatsen från sökresultatsidan och är därför en väldigt viktig del av arbetet med att marknadsföra innehållet i sökmotorer. Att skriva en lättläst, fängslande beskrivning som innehåller de viktiga nyckelorden kan förbättra klickfrekvensen (CTR) för en webbsida.

Meta desciption tag är oftast den text som syns i sökresultatet

Rekommenderad längd

Rent tekniskt sett har meta description ingen specificerad längd, men sökmotorer brukar korta av texter som är längre 160 tecken. Det är därför bäst att hålla sig till mellan 150 och 160 tecken.

Undvik dubbla meta description-taggar

Precis som med title-taggar är det viktigt att meta description är unika för varje sida. Ett sätt att undvika att samma meta description förekommer på flera sidor är att generera dynamiska taggar som hämtar texten från sidans innehåll eller att skriva unika meta taggar för varje sida.

Meta description påverkar inte en sidas ranking

Google använder meta description för att plocka text till den “snippet” som visas under sökresultaten. Men varken meta description eller meta keywords används när Google beräknar hur högt en sida rankar i sökresultaten. Du kan alltså inte förbättra din ranking genom din meta description, utan den fungerar främst som ett sätt att skapa en textannons för din sida på sökresultatsidan.