Så registrerar du ditt företag på Google Places

Se till att dina kunder hittar dig med Google Places – guide i 4 enkla steg

Uppdatering 2014-09-10:
Någon vecka efter att den här artikeln skrevs lanserades Google My Business som ersätter Google Places. Innehållet är därför inte längre helt aktuellt. 

Uppdatering 2014-10-20:
Nu har jag tagit fram ett inlägg om Google My Business med en enkel steg-för-steg-guide till att lägga in ditt företag på Google Maps och förbättra din synlighet i Google Sök. 


Det är viktigt att du registrerar ditt företag på Google Places eftersom dina uppgifter ligger till grund för vad som syns vid sökningar med geografiska inslag som t ex ”advokatbyrå Malmö” eller ”bilverkstad Trelleborg”. 

Att ha en närvaro i Google Places med rätt kontaktuppgifter innebär att du får en fördel jämfört med konkurrerande verksamheter som ännu inte har registrerat sig på Places. Du kommer att få en bättre ranking i Googles lokala sökresultat. Och på samma sätt skulle du förstås få en nackdel om du inte har registrerar dig på Places när dina konkurrenter har gjort det.

Google Places är naturligtvis viktigare för vissa branscher än för andra – restauranger till exempel, där den som söker förmodligen gärna hittar någonting i närheten. Men även i branscher där närhet till den som söker inte är det viktigaste har du nytta av finnas på Places med rätt adress- och kontaktuppgifter och en länk till din egen webbplats.

Att registrera sig på Google Places

Google har gjort det enkelt för dig att komma igång. Det tar inte mer än några minuter att registrera sin verksamhet. Några minuter kan det vara värt för att finnas med i världens största karttjänst och sökmotor.

Här kommer en steg-för-steg guide till hur du ska göra:

Steg 1

Gå till https://www.google.com/local/business/?hl=sv

Om du inte är inloggad med ett Google-konto kommer du att bli ombedd att göra det. Därefter kommer du till en sida som ser ut ungefär som på bilden nedan. 

Lägg till ditt företag på Google Places

Sök efter ditt företag. 

Om ditt företag redan finns med i Google Places gör du anspråk på att vara innehavare och om ditt företag inte finns med väljer du lägga till företag

Förvånansvärt ofta finns företag med i Google Places trots att företagen inte själva registrerat sig där. Förmodligen sker någon slags automatisk synkronisering med andra uppgifter som Google har tillgång till. Men att det är så understryker hur viktigt det är att du själv tar kontrollen över din närvaro i Google Places, så att du kan se till att det är rätt information som syns. 

Steg 2: Fyll i dina grundläggande adressuppgifter.

Fyll i dina uppgifter på Google Places

Fyll i uppgifterna för ditt företag: namn, land, gatuadress, postnummer, stad, telefonnummer och kategori. 

Du går även att ange inom vilken radie från adressen du angivit ditt företag betjänar potentiella kunder. Du bör fylla i det om du kan, eftersom det ökar dina chanser att Google inkluderar dig i sökresultat för personer som befinner sig inom den radien.

Klicka sedan skicka och vänta några sekunder medan Google lägger till ditt företag och skapar en sida på google+ åt ditt företag.

Steg 3: Verifiera ditt företag

Verifiera ditt företag på Google Places

I något skede kommer du att behöva verifiera ditt företag per traditionell post för att Google ska kunna säkerställa att din verksamhet verkligen finns där du angivit att den finns. Du kommer att få ett vykort i brevlådan med en verifieringskod efter 1-2 veckor. Om du vill kan du vänta med att verifiera, men med tanke på den tid det tar är det lika bra att sätta igång processen nu.

Lägg till ditt företag på Google Places, guide i 4 steg. Steg 4.

Steg 4: Redigera dina uppgifter

När du beställt verifieringskoden kommer du till en sida som ser ut som ovan. Den sammanfattar de uppgifter du redan angivit och ger dig möjlighet att lägga till en bild, en företagspresentation och dina öppettider.

Nu är du färdig. Så snart du fått verifieringskoden och lagt in den blir din uppgifter synliga för alla och du är nu en del av Google Places-gemenskapen. 

Så här enkelt är det alltså att ta kontrollen över sin närvaro på Google Places och samtidigt ge ditt företag knuff åt rätt håll i Googles sök.

Att gå vidare med sökoptimering av Google Places

Nästa steg blir att optimera din listning så att den hamnar överst på sökresultatsidorna. Det fungerar likadant som när du försöker optimera en sida för Googles vanliga sök. Här är några enkla steg för att säkerställa att din places-närvaro är optimerad:

  • Fyll i alla uppgifter som du kan och får fylla i (företagspresentation, kontaktuppgifter, öppettider, adress osv)
  • Lägg till foton och/eller illustrationer av god kvalitet som beskriver din verksamhet
  • Försök att få så många recensioner som möjligt genom att göra det enkelt för folk att hitta din sida på Google+.
  • Se om du kan använda passande ord och fraser för det du vill bli hittad på i texten för din Google Places
  • Lägg in adressen till din sida på Google+ på din webbplats och i din e-postsignatur.

Att du gör anspråk på ditt företag på Google+ kommer inte att vara till någon större hjälp om du inte optimerar din närvaro. Kom ihåg att de besökare som ser dina Google Places-uppgifter kommit dit för att få veta mer om ditt företag och vad du erbjuder. Om du inte har optimerat din Places-profil kommer besökarna därför inte att hitta ditt företag eller få rätt uppfattning om ditt företag. Du behöver informera och övertyga så att du kan knuffa dem ett steg framåt i beslutsprocessen och välja dig framför dina konkurrenter.

En kort sammanfattning av Google Places

Här är en kort sammanfattning av det artikeln tagit upp:

  • Google Places är en av alla ingredienser i sökmotoroptimeringsgrytan som hjälper dig att synas och bli hittad vid relevanta sökningar.
  • Du kan gå till den här sidan (http://www.google.com/local/add/?hl=sv) för att registrera dig. Eller göra anspråk på ditt företag i Google Places om det redan skulle finnas med i karttjänsten.
  • Om du vill lyckas och bli synlig i sökresultaten är det är viktigt att du optimerar din profil på Google Places. Det gör du  genom att fylla i fullständiga adress- och kontaktuppgifter, ange dina öppettider, din webbplatsadress samt ladda upp din logotyp och passande bildmaterial.

Använder ditt företag redan Google Places? Har du märkt några positiva effekter av det? Berätta i så fall gärna om det kommentarsfältet nedan.

6 thoughts on “Så registrerar du ditt företag på Google Places

  1. Hej Leander. Tack för en bra artikel om Google Places. Som godkänd fotograf för Google Maps Business View blir jag dock lite ledsen att du inte nämner Business View i din text. 😉

    Experter som jag pratat med är överens om att det antagligen är det bästa sättet att förbättra sin ranking i nya Google maps, naturligtvis i samband med de råd som du ger. Både du och dina läsare får gärna läsa mer på min hemsida, eller ring mig så berättar jag gärna mer (0510 – 590 095) http://hemsidapaendag.se/google-foretagsfoto/

  2. Tack för en bra sammanfattning av Google Places. Annars, när det gäller optimeringen har jag funnit att det är väldigt chansartat – ibland fungerar det precis som du säger, men ibland kommer den nya sajten inte upp i de organiska sökresultaten trots att man fyllt i rikligt med data på alla ställen.
    Jag har en känsla att ålder också spelar roll. Och om det legat 7 webbplatser tidigare inom en kategori är det väldigt svårt att slå sig in direkt, utan man får vänta ett tag.
    Vad är din erfarenhet?

  3. Tack för din positiva feedback – här och på LinkedIn. Jag håller med om att det kan kännas lite chansartat, precis som inom all SEO. Det är mycket rykten, gissningar och hörsägen vad som fungerar. Men en ordentlig Google Places-profil ger definitivt en knuff åt rätt håll och innebär att man har kontroll över att företagsuppgifterna är korrekta.

  4. Hej Johan! Tack för din återkoppling. Business View är definitivt värt att titta närmare på.

  5. Härligt med ett intresse till väckt. Spara gärna mitt nummer och så ringer du om du undrar över något eller behöver tips på bra fotografer som är godkända.

Comments are closed.