Så kontrollerar du dina delningslänkar på Facebook

Har du någon gång undrat vad som påverkar utseendet länkar från din webbplats får när de delas på Facebook? Är det kanske slumpen som avgör eller har Facebook en hyperavancerad algoritm? Nej, det är något som kallas Open Graph-protokollet och så här funkar det.

Kontroller dina delningslänkar på Facebook

När man delar en länk på Facebook blir resultatet det som Facebook väljer att extrahera från din webbplats. Om du är ambitiös finns numera möjlighet att redigera länkens titel, beskrivning och att välja mellan ett par föreslagna bilder. Men detta kan man knappast förvänta sig att andra användare som delar länkar till din webbplats kommer ägna sig åt.

Exempel på en automatiskt genererad delningslänk som valt en ofördelaktig rubrik, text och bild.

Exempel på en automatiskt genererad delningslänk som valt en ofördelaktig rubrik, text och bild.

Överlåter man åt Facebook att automatiskt hämta innehåll från sidan kan resultatet därför bli avhuggna rubriker, att första textraden från sidan används som beskrivning (oavsett om den är lämplig eller inte) och att en slumpmässigt vald bild visas. Det vill man helst undvika.

Open Graph-protokollet till undsättning!

Exempel på en delningslänk som konfigurerats med WordPress SEO by Yoast

Exempel på en delningslänk som konfigurerats med WordPress SEO by Yoast

För att ta kontrollen över dina delade länkar är det dags att du konfigurerar din webbplats så att den tillhandahåller Open Graph-taggar till Facebook. Genom att använda Facebooks Open Graph Protocol kan du kontrollera exakt vilken information och vilken bild som används för att skapa din facebook-länk. Då kan folk dela sidor från din webbplats med attraktiva och informativa länkar. Det leder till fler klick, mer trafik och att ditt företags webbplats gör ett professionellt intryck.

Facebook rekommenderar att man använder det officiella Facebook Open Graph-tillägget för WordPress för att implementera Open Graph Protokollet. Förutom skapa korrekta Open Graph-taggar hjälper tillägget dig också med hjälp av Facebook Insights att få ökad kunskap om din målgrupp och de som delar dina länkar .

Passa på att ta hand om hela din sökmotoroptimering på en gång

Du är inte tvungen att använda det officiella Facebook-tillägget – det går att få rätt formaterade Open Graph-taggar med hjälp av tillägget WordPress SEO by Yoast.

Exempel på hur redaktören kan ange rubrik, beskrivning  och bild speficikt för Facebook Open Graph med WordPress SEO by Yoast.

Exempel på hur redaktören kan ange rubrik, beskrivning och bild speficikt för Facebook Open Graph med WordPress SEO by Yoast.

Precis som med tillägget Facebook Open Graph kan du även här koppla ihop din webbplats med Facebook Insights. En fördel med att använda WordPress SEO by Yoast, är att det, förutom att hjälpa dig med Open Graph-taggar, också innehåller en massa ytterligare funktioner för sökmotoroptimering. 

Om du behöver testa dina inställningar många gånger efter varandra för att få dem rätt, så är bör du känna till att Facebook läser in sidan en gång (“skrapar den”) och sedan använder samma version i upp till ett dygn. Exakt hur länge “skrapningen” varar vet jag inte. Men för att kunna se om du fått rätt på dina inställningar kan du använda Facebooks eget debug-verktyg som finns här.

Hur bra eller dåligt fungerar delningslänkarna från din webbplats? Kommer du att kunna få ordning på dem efter att ha läst det här inlägget? Lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan och berätta om dina egna erfarenheter av att konfigurera din webbplats för Facebook.