Nyhetsbrevsskolan

E-postmarknadsföring och nyhetsbrev

Ditt företags nyhetsbrev är en viktig marknadsföringskanal om det sköts på rätt sätt. E-postmarknadsföring ger en avkastning på 2 600 kronor för varje satsad krona enligt en undersökning från Harvard Business Review.

Under 2013 använde ungefär 66% av svenskarna sociala nätverk som Twitter och Facebook (källa: http://www.soi2013.se/5-sociala-natverk/hur-manga-besoker-sociala-natverk/), men att använda e-post är ännu vanligare:

“Så gott som alla både läser (96%) och skriver (92%) åtminstone ibland.”  Svenskarna och internet 2013 

Varför ska jag använda e-post som marknadsföringskanal?

Det finns många skäl till varför e-postmarknadsföring är en effektiv marknadsföringskanal.

  1. E-post är kostnadseffektivt. Om man bortser från kostnaderna för copywriting och design, så är kostnaderna för produktion och utskick väsentligt lägre än för andra kanaler som t ex postala utskick. För samma kostnad som ett traditionellt brev kan du skicka ut ungefär 100 mejl.
  2. E-post bygger relationer. E-post kanske inte är den enda metoden som hjälper dig att bygga en relation till din målgrupp, men det är den minst störande. Den låter kunderna svara när det passar dem. En väl uttänkt plan för e-postmarknadsföring kan skapa och stärka kundlojaliteten.
  3. E-post är aktivt. E-postmarknadsföring skickar aktivt ut ditt budskap istället för att vänta på att kunderna ska hitta dig varje gång.
  4. E-post ger snabba resultat. Tiden mellan utskick (distribution) och mottagande för e-postkampanjer kan mätas i minuter istället för dagar. Det gör att du kan välja tidpunkten då ditt budskap levereras med större precision och att resultatet blir tydligt kort tid efter att du sätter igång din kampanj.
  5. E-post kan produceras snabbt. När du väl fått din infrastruktur på plats kan du snabbt planera och genomföra stora kommunikationsinsater till dina kunder inom loppet av någon timme. Det finns ingen annan metod för direktmarknadsföring som kan omsättas så snabbt.
  6. E-post kan innehålla länkar. Med ett enkelt klick kan en kund gå från att läsa ditt marknadsföringsbudskap till ett köp. Den här snabba en-stegs-processen är en marknadsförares dröm.
  7. E-post ger detaljerad återkoppling. E-postmarknadsföring innebär att du kan se alla detaljer om exakt vem som mottagit, öppnat och klickat. Du kan se hur många gånger mejlet öppnats, hur gånger länkar klickats, av vem, var de har befunnit sig och vilken klient (dator, mobil etc) som de använt.
  8. E-post möjliggör segmentering och målgruppsindelning. E-postmarknadsföring är agil och låter dig skapa olika varianter av ditt budskap till olika delar av din målgrupp. Du kan segmentera, dvs dela upp, målgruppen efter geografisk plats, köphistorik, kön och ålder så att du kan skräddarsy ditt budskap och öka konverteringsgraden.
  9. E-post fungerar med andra delar i marknadsföringsmixen. E-postmarknadsföring fungerar bra som en del av en större kampanj. Andra metoder kan lätt verka störande eller påflugna, men e-post kan förbereda dina kunder inför ett bokat besök eller fungera som uppföljning, utan att störa kunden vid ett olämpligt tillfälle.

De nio punkterna ovan har hämtat sin inspiration i Jeanne S. Jennings, The Email Marketing Kit.

I nästa artikel kommer vi att titta på utbudet av verktyg för att hantera sina e-postkampanjer och nyhetsbrev och hur du designar eller väljer mallar. Du kan anmäla dig i prenumerationsrutan här nedan, eller följa oss på LinkedInGoogle+ eller Facebook.