Fyra skäl att mobilanpassa sin webbplats

Mobilanpassade webbsidor med Responsive Design

Ta en titt på din besöksstatistik och du kommer sannolikt att bli förvånad över hur många av dina användare som redan idag kommer från en mobil enhet som iOS eller Android, trots att du inte mobilanpassat din webbplats. Om du studerar avvisningsfrekvensen (bounce rate) för dessa användare bekräftas sannolikt att det finns ett behov av att mobilanpassa din webbplats.

Här är fyra ytterligare skäl:

1. Ökningen av mobila enheter är explosiv

Enligt statistiken för 2012 från Our Mobile Planet, så har 51% av alla svenskar en smart telefon. Det är en ökning med 170% sedan 2011.

2. Avsaknaden av mobilanpassad webbplats skrämmer iväg mobila surfare

Av de 4,8 miljoner svenskar som hade en smart telefon 2012 förväntade sig 72% att “att webbplatserna ska vara lika enkla att använda som på datorn”.
En separat studie som Google publicerade i september 2012 visar att:

  • En mobilanpassad webbplats gör att 74% av besökarna anser det sannolikt att de kommer att återvända till webbplatsen igen
  • En mobilanpassad webbplats gör att 67% av besökarna anser det sannolikt att det kommer att köpa en tjänst eller vara från avsändaren

3. Avsaknaden av mobilanpassad webbplats gynnar konkurrenterna

Att ha en mobilanpassad webbplats blir allt viktigare och webbanvändare letar tills de hittar en webbplats som fyller deras behov. Det innebär att konkurrenterna till en “dålig” webbplats tjänar på detta, förutsatt att deras webbbplats är bättre på att möta kraven från mobila användare.

  • 61% av användarna i Googles undersökning ovan sa att om de inte direkt hittar det de söker lämnar de webbplatsen och letar vidare på en annan webbplats.
  • 50% av användarna sa att även om de gillar ett företag kommer de att vända sig mer sällan till detsamma än de annars skulle gjort, om webbplatsen inte är mobilanpassad.

4. Avsaknaden av mobilanpassad webbplats skadar företagets anseende

Enligt Googles undersökning skadar avsaknaden av en mobillanpassad webbplats inte bara försäljningen, utan även avsändarens anseende  – d v s avsändarens varumärke.

  • 48% av användarna sa att om en webbplats inte fungerar bra i mobilen får de intrycket att företaget inte bryr sig om sina kunder.

Sammanfattningsvis: Om ni inte redan tagit fram en plan för er webbplats i mobilen, så är det ett bra tillfälle att ta tag i det nu. Helst igår.