Få fler besökare med alt-text och den långa svansen

SEO: Få fler besök med alt-text på bilder och den långa svansen

Om du någon gång läst en text om SEO eller lyssnat på någon som berättat om SEO har du garanterat hört tipset att man ska lägga in beskrivande text (alt-attribut) på alla bilder vid sökmotoroptimering. Det låter ju bra och fint, men hur funkar det i praktiken och vad gör det för skillnad? I den här artikeln visar vi med två exempel hur du kan göra detta i WordPress och hur det kan ge dig värdefulla placeringar som driver bra trafik för så kallade ”long tail”-ord. 

Long tail – den långa svansen – vad är det?

Long tail – den långa svansen – är alla de mindre populära (mindre vanliga) sökningar som görs på sökmotorer som Google. En sökfråga som ”resa till kanarieöarna” har sannolikt en hög sökvolym (många sökningar) och konkurrensen att ranka högt i sökresultaten för en sådan fråga är sannolikt knivskarp.

Med hjälp av Google AdWords Sökordsplaneraren kan vi ta reda på exakt hur det förhåller sig.

   Sökordsplaneraren (Keyword Planner) – sökning efter Resa till Kanarieöarna i exempel om long tail SEO.

För sökordet ”Resa till Kanarieöarna” görs 390 sökningar per månad och ordet har ”hög” konkurrens. (Och “sista minuten resor” har ännu fler.)

Men förutom den ”breda” sökningen på Resa till Kanarieöarna, sker förstås massvis med andra sökningar som utgör den ”långa svansen”, t ex

  • resa till kanarieörna från borlänge
  • resa till kanariöarna och rida kamel
  • resa till kanariöarna med rullstol

Var och en av dessa sökningar kanske endast har en eller ett par sökning per månad eller kvartal – de dyker inte ens upp med statistik i Sökordsplaneraren – men dessa sökord har betydligt lägre konkurrens och är betydligt lättare att ranka 1:a på. Det är dessa relaterade men mer ovanliga sökfrågor som utgör det man kallar den långa svansen. Med den långa svansen skulle du alltså teoretiskt sett kunna hamna 1:a för 390 sådana här ovanliga sökningar och i slutänden få lika många besökare och affärer som om du lyckats hamna 1:a för det första, hårt konkurrensutsatta, sökordet. Verkar du i en hårt konkurrensutsatt nisch, som t ex resebranschen, är detta ofta den enda realistiska metoden att kunna ta upp kampen om besökarna.

Kruxet är att det förstås tar lång tid att kartlägga vilka de relevanta long tail-orden är och även att skapa innehåll på webbplatsen som passar mot dessa long tail-ord. Det är inte säkert att vi har tid och möjlighet att göra detta. Men en del av den långa svansen kan du automatiskt fånga genom att vara noggrann med dina alt-text-attribut.

Vad är alternerande text?

Alternerande text är ett så kallat ”attribut” som finns på bilder i HTML. Meningen är att den alternerande texten ska beskriva vad bilden föreställer och därmed kunna ersätta bilden – till exempel om bilderna inte kan laddas eller om någon med nedsatt syn får webbsidan uppläst för sig. Genom att använda alt-attributet ökar vi får sökbarhet på nätet på tre sätt:

  • generellt är en webbsida med alt-attribut en mer välkodad och ”bättre” webbsida, vilket ger pluspoäng när Google ska bedöma sidans och informationens kvalitet.
  • specifikt blir vi indexerade för den information texten handlar om för ”vanligt” sök
  • specifikt blir vi indexerade för den information texten handlar om för bild-sök

Okej, säger du, men hur gör jag? Här är ett exempel på hur du lägger in alt-text i WordPress. När du lägger in en bild, eller redigerar en bild, finns ett fält som heter ”alternerande text”. I det fältet skriver du in en text som potentiellt sett kan ersätta bilden. Är du SEO-medveten ser du förstås till att texten gärna innehåller viktiga ord och fraser, men utan att gå till överdrift. Texten måste vara relevant för sammanhanget.

Exempel på hur man redigerar en bilds alternerande text (alt-attribut) i WordPress.

Exempel på hur man redigerar en bilds alternerande text (alt-attribut) i WordPress.

Exempel 2 på hur man redigerar en bilds alternerande text (alt-attribut) i WordPress.

Exempel 2 på hur man redigerar en bilds alternerande text (alt-attribut) i WordPress.

I exemplet ser ni mitt blogginlägg om visuell hierarki i design. Texten lyder:

Kaffemaskin på MINC i Malmö. Ett exempel på svårtolkad visuell hierarki.

Det är en text som berättar vad bilden föreställer, kanske inte överdrivet bra för SEO-optimering, men ponera att någon av något skäl skulle leta efter ”exempel på visuell hierarki”. Vilket sökresultat tror ni kommer etta?  Ja, det är Popolos blogginlägg om ”long tail”-ordet ”exempel på visuell hierarki”. 

Genom att använda alt-attribut kan man ranka 1:a för long-tail ord och dessutom göra webbsidan bättre.

Ytterligare ett exempel

Ett av våra favoritföretag och grannar – Green Furniture – specialiserar sig på möbler för offentliga miljöer som t ex tågstationer och flygplatser (public waiting area). För den kategorin har de ganska tuff konkurrens. Men inom kategorin och long tail-ordet för ”double sided benches without backrest”, som är en möbeltyp inom kategorin public waiting area, gör de bra ifrån sig.

alt-text-greenfurniture-no1.min

Varför hamnar en bild på deras möbel överst i sökresultatet? Jo, för att någon har delat den på Pinterest och angivit en bra och informativ alt-text på bilden.

Bilden visar hur rätt alt-text i HTML-koden gör att bilden rankas 1:a i bildsök för den specifika kategori som det gäller.

Vad har den här artikeln gett dig? Förhoppningsvis förstår du nu på ett mer konkret och praktiskt plan nyttan av att ange alt-text på dina bilder . Och om du använder WordPress vet du också var i gränssnittet du som redaktör gör det. Bra SEO handlar i mångt och mycket om att se till att din webbplats är välkodad och så transparent som möjligt. Fler sökmotoroptimeringstips för WordPress hittar du i den här artikeln.

Tyckte du att du lärde dig någonting? Eller har någon kommentar till innehållet? Lämna gärna en kommentar i kommentarsfältet här nedanför.