Så här använder du AdWords nya beskrivningstillägg

Specialerbjudanden kan vara ett effektivt verktyg för att driva konverteringar och nu kan du som annonserar med Google AdWords marknadsföra erbjudanden och förmåner i dina annonser på söknätverket med ett nytt annonstillägg.

Google har nämligen infört ett annonstillägg som kallas beskrivningstillägg. På engelska heter detta callouts och som vanligt låter det aningen smidigare och mer slagfärdigt på engelska än vad den svenska översättningen gör. Beskrivningstillägg låter dig lägga till extra text under din annons som understryker förmåner som t ex “fri frakt”, “24 timmars telefonsupport” eller kanske utmärkelser som “Årets webbyrå i Skåne 2014”.

Länkttexttillägg (beskrivningstillägg) i Google AdWords

Beskrivningstillägg påminner om webbplatslänktillägg, med den skillnaden att de saknar länkar. Google rekommenderar att vi ska använda det här tillägget för att uppmärksamma våra USP:ar (Unique Selling Points), alltså det som särskiljer vårt erbjudande och är våra starkaste försäljningsargument. Det går att ha med upp till fyra callouts i en annons och man måste ha minst två för att de ska kunna visas. Varje länktexttillägg får vara max 25 tecken långt.

Beskrivningstilläggen går att kombinera med andra annonsformat precis som webbplatslänktilläggen. För att skapa, schemalägga och hantera dina tillägg använder du fliken annonstillägg på konto-, kampanj- eller annonsgruppsnivå. Du kan alltså lägga till generell information på kontpnivå och mer specifik information för kampanj- respektive annonsgruppsnivåerna.

Varför bör man använda beskrivningstillägg?

Varför inte använda dem? Att använda annonstillägg förbättrar dina annonsers resultat för såväl visningsandel som CTR (klickfrekvens) och kan potentiellt särskilja dig från konkurrenterna. Annonstillägg är en faktor som påverkar dina möjligheter att vinna auktioner i AdWords eftersom Google ser det som en positiv faktor när annonser ställs mot varandra vid auktionstillfället. Dessutom: det kostar ingenting extra att använda annonstillägg.

Här är några skäl till varför du bör använda beskrivningstillägg:

  • Du kan marknadsföra populära eller unika fördelar med ditt erbjudande
  • Att använda annonstillägg påverkar din Ad Rank positivt och hjälper till att få dina annonser att synas längre upp bland annonserna
  • Du kan lägga beskrivningstillägg på olika nivåer (konto, kampanj eller annonsgrupp) för att understryka generell eller mer specifik information
  • Google erbjuder anpassade beskrivningstillägg optimerade för mobiler och du kan ändra budskap efter enhetstyp eller välja att utesluta mobil eller dator
  • Du kan schemalägga beskrivningstilläggen så att de syns vissa dagar i veckan och tidpunkter på dagen.

Det är lätt att testa beskrivningstillägg och du kan se hur många klick som gjordes när beskrivningstillägg visades med dina annonser och jämföra statistiken på konto-, kampanj- eller annonsgruppsnivå. Det går även att redigera texten för beskrivningstilläggen utan att statistiken för dem nollställs i samband med ändringen.

Tips för att använda beskrivningstillägg

Om du tänker testa beskrivningstillägg så kan det vara bra att tänka på några saker

  • Beskrivningstillägg finns bara för kampanjer inom söknätverket.
  • Det går inte att ha dublett-texter bland beskrivningstillägg. Det betyder att du inte kan upprepa text som t ex “Fri frakt” i beskrivningstillägg på konto-, kampanj och annonsgruppsnivå. Det innebär också att du inte kan använda text i beskrivningstilläggen som redan finns i annonstexten – “kundtjänst” och “kundsupport” skulle troligtvis klassas som dubletter
  • Google kommer i regel att visa de av dina annonser som har bäst resultat (annonsranking och klickfrekvens) och den (för sökarna) mest relevanta kombinationen av annonstillägg. Du kan inte alltså styra vad som syns var
  • Det går inte att använda dynamisk infogning av sökord i beskrivningstillägg
  • Texten i beskrivningstilläggen och innehållet som annonsen länkar till måste vara barntillåtet
  • Det går inte att använde konstiga (ovanliga) tecken eller emoticons i beskrivningstillägg
  • Håll texten kort – Google rekommenderar att du använder max 12-15 tecken per beskrivningstillägg även om det går att skriva upp till 25 tecken
  • Använd vanlig interpunktion och stor bokstav endast i början av meningar och vid egennamn enligt vanliga svenska skrivregler, t ex “Fri frakt” och inte “Fri Frakt”. Enligt Google ger det bättre resultat att skriva “normalt”.

Att komma igång med beskrivningstillägg

Det kostar ingenting extra att använda annonstillägg med dina annonser, du betalar fortfarande bara vid klick på en annons.

Alla beskrivningstillägg skapas genom fliken annonstillägg  och genom att välja beskrivningstillägg från rullgardinsmenyn. Där kan du redigera befintliga beskrivningstillägg eller lägga till nya. Fyll helt enkelt i fältet för länktext, välj enhet, eventuell schemaläggning och tryck på spara.

At välja länktexttillägg i AdWords-gränssnittet

Skriv en länktext (callout text) i AdWords

Du kan när som helst avaktivera dina beskrivningstilläggg om du vill ta bort dem på annonsgruppsnivå eller i en viss annonsgrupp vill dölja länktexttillägg som satts på kampanjnivå.

För mer information och hjälp kan du läsa direkt på Google AdWords hjälpsidor om beskrivningstillägg

Så frågan är – tänker du testa beskrivningstillägg?