3 standardvyer i Google Analytics att ha koll på som nybörjare

Nybörjarens ordlista för Google Analytics

Första gången man loggar in i Google Analytics kan man lätt bli överväldigad. Det finns så många rapporter och så många inställningar att det nästan är omöjligt att veta var man ska börja.

Om man bedriver e-handel är det relativt lätt att veta vad man kan leta efter: hur många affärer generar webbplatsen och hur stor omsättning? Men alla webbplatser är inte till för e-handel och försäljning. En del webbplatser är till för att skapa leads, potentiella nya kunder, intresseanmälningar, bokningar eller anmälan till ett nyhetsbrev.

Hur avgör man vilken data från Google Analytics som man ska titta närmare på?

För att du ska kunna ta det första klivet in i Google Analytics värld och lära dig att tolka statistiken och se hur webbplatsen presterar, vill jag tipsa om tre standardvyer som ger en bra ingång till att förstå webbplatsstatistiken. När du blivit varm i kläderna kommer du senare att upptäcka fler rapporter och djupare nivåer som låter dig se fler samband.

1. Besökare: Översikt över målgrupp

Besökare: Översikt över målgrupp

För att förstå hur webbplatsen används och kunna genomföra förbättringar är det bra att börja med statistiken för besökare. Att veta vem som kommer till din webbplats, hur lång tid de tillbringar där, hur lång tid de i genomsnitt använder per sida och hur många sidor de tittar på, ger dig värdefull kunskap för att kunna optimera processen i en intresseanmälan eller en kundvagn.

Översikt över målgrupp ger dig en ögonblicksbild av besöksdata för webbplatsen under ett visst tidsintervall.

Du ska regelbundet hålla ögonen fem mått i översikten:

  • Besök
  • Användare (unika besök)
  • Sidor/besök
  • Gen. besökslängd
  • Avvisningsfrekvens

”Vad är en bra avvisningfrekvens?” är en vanlig fråga eller ”Hur många sidor ska besökarna titta på per besök?”. Det är frågor som inte går att besvara utan att ta hänsyn till vilken bransch och vilken målgrupp det gäller. Varje bransch och varje typ av konvertering är olik den andra.

Om du t ex vill få besökarna att anmäla sig till ett nyhetsbrev och anmälan finns direkt på den sida besökarna landar på – målsidan (landing page på engelska) – är en sida per besök en jättebra siffra.

Om du driver ett hotell med spa och säljer ett weekendpaket för 18 000,- är det antagligen så att ju fler sidor besökarna tittar på, desto mer benägna är de att så småningom genomföra en bokning. I det scenariot är en hög siffra för sidor/besök något som är bra. Det beror alltså helt på sammanhanget och vad din webbplatsen har för inriktning vad som är bra siffror.

Men om man ska ge ett generellt tips så är det att regelbundet hålla utkik efter stora toppar eller dalar i siffrorna och försöka förstå vad som orsakar dem.

Har du lanserat en ny version av din webbplats och avvisningsfrekvensen ökade dramatiskt i samband med det? Försök förstå varför och åtgärda det. Kanske har du gjort förändringar som du trodde skulle förbättra sajten, men som har gett en drastisk minskning av antalet besök? Målgruppsöversikten hjälper dig att upptäcka sådana förändringar så att du kan ”fixa” webbplatsen så snabbt som möjligt.

2. Trafikkällor: Översikt över förvärv

Trafikkällor: Översikt över förvärv

Var din trafik kommer ifrån, hur den ”förvärvats”, är ett annat viktigt mått.

För en ny webbplats brukar trafiken oftast komma från

  • branded search (sökningar på verksamhetens namn/varumärke)
  • betalade annonser (som AdWords)
  • direkt trafik (när besökaren skrivit in webbadressen direkt)

Om man optimerar webbplatsen för sökmotorer och om man är aktiv i sociala medier, kommer mönstret att förändras. En större andel av trafiken kommer att komma från organiskt sök (organic search) och länkar (hänvisningstrafik / referral).

När trafiken från organiskt sök och länkar börjar öka, kan man prova att försiktigt minska på annonseringen. De resurser som frigörs kan då läggas på att ytterligare utveckla webbplatsen och göra den ännu mer attraktiv och intressant för besökarna. Det, i sin tur, driver ytterligare trafik och om allt går väl hamnar du i en positiv spiral.

Rapporten översikt över förvärv ger dig kunskap om hur besökarna hittar till din webbplats. Tårtdiagrammet överst visar vilka kanaler som fungerar bra och vilka som fungerar mindre bra. Man bör sträva efter att ha en bra mix av organiskt sök, hänvisningstrafik (länkar till din sajt) och direkt trafik. Då har man ett välfungerande ekosystem av trafik.

Skälet till att man vill ha en bra mix är att inte vara för beroende av plötsliga förändringar som man inte kan påverka. Om du t ex har 84% betalad söktrafik och Google gör en förändring av sin algoritm, vilket sker med jämna mellanrum, och förändringen påverkar din synlighet negativt kan trafiken snabbt minska. Det kan indirekt innebära att du börjar förlora intäkter som du är van vid, eftersom din webbplats inte längre ger den mängd affärer eller leads som du räknar med.

Om man ser till att ha en bra blandning av olika sorters trafikkällor, kommer en sådan förändring givetvis fortfarande att svida, men man är inte lika utsatt.

Om du borrar dig djupare ner bland rapporterna i avdelningen förvärv, kan du se vilka källor som ger mest trafik. Man kan t ex se om kostnaden för att synas i katalogtjänster (t ex Eniro) ger tillräckligt resultat eller om annonser man betalar generar den trafik man förväntar sig.

Bland rapporterna i förvärv finns även kampanjer. Den rapportern är till för att visa trafik som kommer via annonsering eller nyhetsbrev. Använder du AdWords kommer trafiken från klick på en annons automatiskt att ”taggas” på rätt sätt och hamna i rapporten för kampanjer. Men om du annonserar via andra kanaler, eller skickar e-postkampanjer, är det viktigt att du ser till att länkarna till din webbplats har rätt format. De goda nyheterna är att Google tillhandahåller ett enkelt verktyg för att ta fram kampanjlänkar: https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=sv&ref_topic=1032998

3. Målsidor

3 standardvyer att ha koll på: Målsidor

Att hålla uppsikt över användarstatistiken för dina målsidor (landing pages) är ett bra sätt att kunna förstå om webbplatsens innehåll motsvarar behoven hos besökarna som hittar till din webbplats. Rapporten målsidor hittar du i avdelningen Beteende -> Webbplatsinnehåll -> Målsidor.

Det är t ex viktigt att kontrollera att den PPC-annonsering (Pay Per Click) du betalar för ger bra trafik och inte bara slukar pengar. Genom att ha koll på vad som händer med PPC-trafiken efter att den anländer till din webbplats kan du undvika att det blir bortkastade pengar. Du kan vidta åtgärder för att förbättra dina målsidor (landing pages) och hjälpa besökarna att hitta det de letade efter när de gjorde den google-sökning som ledde till att din annons visades och de klickade på den.

En hög avvisningsfrekvens för AdWords kan innebära att kostnaden per klick blir onödig hög eftersom din kvalitetsranking i AdWords antagligen är låg.

Kvalitetsrankingen påverkar hur mycket du betalar per klick i AdWords. Stämmer innehållet på målsidan väl överens med svaret på det som eftersöktes är annonsen inte lika dyr som när sökningen och målsidan stämmer sämre överens.

En hög avvsiningsfrekvens på målsidor för annonsering innebär att du behöver förbättra användarens upplevelse och nytta av sidan.

Det är även  viktigt att ha uppsikt över besökarnas beteende för all trafik på en målsida. Organiskt sök som ger en hög avvisningsfrekvens kan tyda på att det sätt på vilket du utformat sidan inte matchar vad besökarna söker efter. Avvisningsfrekvensen ett bra sätt att se om de förändringar och förbättringar ni genomför har avsedd effekt. Siffrorna för avvisningsfrekvensen ger dig en fingervisning om ifall innehållet är tillräckligt bra eller om det behöver förbättras ytterligare.

4. Konvertering

Fyra? Den här artikeln skulle ta upp tre standarvyer att hålla kolla på i Google Analytics? Jag passar ändå på att ta upp ett fjärde mått: konvertering. Om du bedriver e-handel eller har satt upp mål för din webbplats och ställt in dem i Analytics så är det här också något du bör hålla koll på. Konvertering mäter när och om besökare slutför ett mål på din webbplats. Ett mål kan vara en anmälan, en bokning, besök på ett visst antal sidor, en nedladdning av en fil eller ett köp. Konverteringar är det bästa måttet för att se om webbplatsen lyckas med den uppgift den har: att skapa värde för din organisation.

Om du precis har börjat använda Google Analytics kan det vara lite knixigt att ställa in mål. Men av en lycklig slump har jag skrivit ett blogginlägg om hur det fungerar här. Behöver ytterligare hjälp kan du säkert kontakta din webbyrå.

Montera av stödhjulen

Vi har nu gått igenom 3 grundläggande standardvyer i Google Analytics och det är snart dags för dig att montera av stödhjulen och cykla utan stöd. Du är den som känner din verksamhet bäst och bäst kan avgöra vilken data som är relevant för dig. Men de här standardvyerna låter dig börja någonstans och är ett sätt att komma igång.

Lämna gärna en kommentar här nedanför om du har frågor eller synpunkter eller om du helt enkelt tyckte att artikeln var bra.

3 thoughts on “3 standardvyer i Google Analytics att ha koll på som nybörjare

  1. det verkar ju intressant det där men hur hittar man det. Framför allt det där med besökare. Det står inget om besökare men däremot om sessioner.
    Kunde inte logga in med facebook

  2. Hej Staffan. Du har helt rätt i att det är svårt att hitta “besökare” i svenska gränssnittet till Google Analytics numera. Google bytte namn på begreppet för ca ett halvår sedan. Och det “nya” namnet är kanske mera rättvisande. Tack för din kommentar, bra med uppmärksamma läsare! Nu har jag en anledning att gå igenom artikeln på nytt och se till att den speglar den aktuella terminologin i Google Analytics… Hoppas få möjlighet att göra detta snart…

Comments are closed.