12 tips för att förbättra din hemsidas strategi, struktur och design

Så färbättrar du din hemsidas strategi, struktur och design

Kan en besökare inom loppet av 4-5 sekunder förstå vad ditt företag gör? Det är en grundläggande fråga du bör ställa dig när du utvärderar om din webbsida fungerar. Om svaret är nej, behöver du göra om både layout och strategi för din webbplats.

Din webbplats bör tydligt förmedla vad du gör och vad som är nyttan med att anlita dig. Om du har en ovanligt hög avvisningsfrekvens (bounce rate) ligger problemet förmodligen i ett grundläggande feltänk när ni skapat webbplatsen. Här är 12 tips som hjälper dig att sträva åt rätt håll när du utvecklar din webbplats. 

Du är lika framgångsrik som någon som fått en dejt med skolans snyggaste tjej, kommer försent, luktar svett,  rapar under den romantiska middagen och avslutar kvällen med att snyta dig i hennes blus.

Om du väl lyckats få en besökare att investera ett klick i att komma till din sajt, är det illa om de vänder direkt i dörren. Du är lika framgångsrik som någon som fått en dejt med skolans snyggaste tjej, kommer försent, luktar svett, rapar under den romantiska middagen och avslutar kvällen med att snyta dig i hennes blus.

Har du en hög avvisningsfrekvens är det ett tecken på att något är fel med din webbplats. Det kan bero på att budskapet inte stämmer med det du faktiskt gör eller att ditt budskap är för otydligt och lulligt. Det kan finnas en tendens att blomma ut i fluffiga formuleringar som egentligen tillkommit för att ge dig och dina medarbetare en härlig känsla, men som i själva verket bara gör budskapet dimmigt och oklart. Om du letar efter en webbyrå är det inte säkert att du förstår att det är samma sak som en ”strategisk digital partner”.  Eller det kan vara formuleringar i stil med ”Vi skapar tillväxt i näringskedjan” om du tillverkar och levererar trädgårdsgödsel. Sådana formuleringar kanske hör hemma i en affärsplan eller en företagsvision, men hör sällan hemma i en 4 sekunders ”hisspitch”, vilket ju en webbsida själva verket oftast är.

12 tips för att förbättra din hemsidas strategi, struktur och design

kaffekopp

Bestäm inte vad som ska vara med på webbplatsen vid ett möte då ni dricker kaffe ur bruna plastmuggar.

1. Gör en plan

Utsätt därför inte dina besökare för ”design by committee” om du inte vill dömas till ett liv i evig medelmåttighet.

Det första du bör göra när du utvecklar din webbplats är att ta fram en plan. Du ska inte börja med att välja en design som du på oklara grunder tycker är ”snygg”. Du ska inte heller börja med att fram en sajtkarta vid ett möte då ni dricker blaskigt kaffe ur bruna plastmuggar. Att ”alla fått vara med och tycka” är inget positivt kriterium. Demokrati är vida överlägset som samhälleligt styrelseskick, men fungerar inte när man ska skapa effektiv design och kommunikation. Utsätt därför inte dina besökare för ”design by committee” om du inte vill dömas till ett liv i evig medelmåttighet.

För att se till att webbplatsen motsvarar besökarnas behov måste du  kartlägga din målgrupps väg från första besöket till när de konverterar och blir kund. Vilka sidor kommer de att titta på? Vilket innehåll kommer de att läsa? Och vilka erbjudanden kommer att locka dem att ta steget från att ”glutta” till att faktiskt kontakta er och bli era kunder? Genom att förstå det kan du skapa en webbplats som hjälper dig att lotsa leads genom stegen i beslutstrappan (Tellis & Ambler 2007:74).

Du bör utforma webbplatsen så att det alltid finns ett nästa steg man som besökare kan ta längs vägen fram till konvertering. Relativt få besökare är mogna att konvertera direkt, men många är beredda att ta ett litet steg närmare att anlita dig eller köpa någonting från dig,

Vad är besökaren ute efter? Vilken information behöver de för att känna trygghet eller för att bli nyfikna?

För att utforma stegen och veta vilka de bör vara, ska du ställa dig själv de rätta frågorna i den rätta ordningsföljden. Vad är besökaren ute efter? Vilken information behöver de för att känna trygghet eller för att bli nyfikna? Kan jag ”binda” dem till att återbesöka sajten längre fram eller få dem att anmäla sig till ett nyhetsbrev? Jag kanske kan hjälpa dem med fakta och handböcker och på det sättet bygga ett förtroende?

Du kan använda den kunskap du har om dina redan befintliga kunder och fundera över hur de gick från att vara besökare till att bli kunder.

Din plan ska alltså innefatta en tydlig bild av vilka problem din webbplats hjälper besökarna att lösa och på vilket sätt. Utifrån den frågeställningen kan du sedan ta ställning till hur webbplatsen ska vara utformad och vilket innehåll den ska ha. 

2. Ta bort onödigheter

Om man tar ett steg tillbaka analyserar en webbplats utifrån övergripande mål och budskap kan man ofta upptäcka saker som drar uppmärksamheten från budskapet genom att sända fel signaler. Du vill t ex inte vara en de få sajter som fortfarande använder Flash eftersom det ger ett mossigt intryck och tillägget numera saknas i de flesta webbläsare. Du vill inte heller ha komplicerade animeringar på hemsidan. Varför? Komplicerade animeringar kan innebära att din webbplats laddas långsammare än konkurrerande sidor, vilket är till nackdel för användarupplevelsen och i förlängningen även i sökrankingen hos Google, eftersom användarupplevelse är ett viktigt kriterium hos Google.

En annan sak som du vill få bort är användandet av utnötta klichéer och trötta formuleringar. Sådana hör bara hemma i PowerPoint-presentationer från 90-talet.

Med mottagare som ger dig högst 4-5 sekunder av sin tid innan hen lämnar sidan vill du inte ge dina konkurrenter ett onödigt övertag.

Använd bara bilder och animeringar på sajten som underbygger din argumentation och ditt budskap.

En annan sak som du vill få bort är användandet av utnötta klichéer och trötta formuleringar. Sådana hör bara hemma i PowerPoint-presentationer från 90-talet. Antingen betyder en sådan formulering ingenting eller så kommer den att få läsaren att himla med ögonen.

Microsoft_Office_97_Professional_Box_Art_2

Beskriv inte din verksamhet med fluffiga formuleringar ur en PowerPoint-presentation från den där kick-off:en ni hade på Ystad Saltsjöbad 2003.

Undvik uttryck som t ex: nästa generations, flexibel, skalbar, lättanvänd, affärskritisk… det är uttryck som har överanvänts av tusentals säljare och managementkonsulter.

3. Ha delningslänkar

Gör det enkelt för dina besökare att följa dig och dela ditt innehåll. Inkludera gärna delningslänkar på alla sidor. Och med alla sidor menar jag startsida, målsidor (landningssidor), bloginlägg och e-postkampanjer.

Ju fler du når desto bättre.

4. Använd ”Call-to-Action”

Vad är det dina besökare ska göra när de väl investerat ett klick för att komma till din sida? De kommer inte att veta vilka sidor de bör besöka eller vilka länkar de bör klicka om du inte hjälper dem på traven och guidar dem.

Var inte rädd för att be besökarna att göra saker. Lägg till ”call-to-action”-knappar eller formulär.

Säg till besökarna att klicka för att få fördjupad information, ladda ner ett exempel på din arbetsmodell, beställa en värdering, se en film, få en översikt över dina tjänster eller ladda ner en prislista. Skapa handlingsalternativ som du kan uppmana besökarna att utföra.

5. Använd rätt sorts bilder

Det är inte alla bilder som passar ihop med det budskap du försöker förmedla till dina besökare. Om du ska använda bildbyråbilder så använd bilder av hög kvalitet som inte känns igen som bildbyråbilder på maneret. Och använd inte bilder som tiden sprungit ifrån.

x15619682

Tjena, det var Mange på kundtjänst här! Synd bara att min skärm slutade tillverkas 2002 och att min telefonlur har en design som bara funnits att köpa i USA och Kanada för 20 år sedan. Jag glömde förresten berätta att jag inte ens jobbar här. (Bild: www.forosearch.com/FSA207/x15619682/ )

Att använda ”bilder på burk” ser inte bara töntigt ut, utan ger ju faktiskt också en falsk bild av människorna som jobbar för ditt företag.

Använd verkliga bilder av dina anställda och ditt kontor, när ni är ute hos kund, har möten eller pratar i telefon.

6. Navigering

Din målsättning är att skapa en bra användarupplevelse. En fungerande navigation är nyckeln till att lyckas.

Enligt en undersökning från HubSpot (2011) anser 76% av webbanvändare att den viktigaste egenskapen hos en webbsida är att det är lätt att hitta den information man letar efter.

Det finns inget värre än en webbplats där det inte går att hitta saker. Det är viktigt att se till att dina besökare enkelt kan hitta det de letar efter. Om dina besökare behöver använda en sajtkarta är något väldigt fel med din webbplats.

Enligt en undersökning från HubSpot (2011) anser 76% av webbanvändare att den viktigaste egenskapen hos en webbsida är att det är lätt att hitta den information man letar efter. (http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/14953/What-Do-76-of-Consumers-Want-From-Your-Website-New-Data.aspx) Om besökaren inte hittar det den letar efter, finns det inget skäl för dem att stanna på din webbplats. De kommer istället att hitta ett annat företag som har den information de behöver.

7. Låt dina besökare skrolla.

Att utforma webbplatser utifrån vad som syns ”above the fold” är ett urgammalt och feltänkt sätt att förhålla sig till webben. ”Vecket” (the fold) är ett uttryck som kommer från hur dagstidningar som vikts på mitten fungerade under 1900-talet. I webbsammanhang menar man det som syns i höjdled på en skärm då sidan först laddas – i allmänhet är det de första 600 pixlarna från sidans topp. Men dagens webbanvändare skrollar mycket och gärna.

”Vecket” (the fold) är ett uttryck som kommer från hur dagstidningar som vikts på mitten fungerade under 1900-talet

Iaktta dig själv eller en kollega: du kommer kunna konstatera att det första många människor gör när en sida laddas är att skrolla (eller ”svepa” på en mobil) upp och ner för att skaffa sig en bild av vad sidan innehåller. Var inte orolig för att göra ”långa” sidor och se gärna till att din startsida innehåller hänvisningar och information om alla relevanta delar av din verksamhet eller ditt budskap.

Håll dig inte till en gammeldags ”broschyr-hemsida”, begränsa dig inte till formatet 1200×800 pixlar.

Kontrollera att följande saker finns med på din hemsida, och om de inte finns med, hitta ett sätt att lägga till dem

  • Kundnytta (förklara tydligt nyttan med att använda er tjänst/produkt)
  • En översikt över dina tjänster/produkter
  • ”Om oss” – en sida som berättar vilka ni är, var ni finns och företagets bakgrund.
  • Kundreferenser
  • Fallstudier
  • Resurser (handböcker, manualer, mallar, checklistor)

8. Var inte rädd för tomma ytor

Det klassiska uttrycket ”less is more” gäller faktiskt. Du måste inte fylla varje pixel av din webbsida med text eller bild. Tomma ytor är ett  viktigt designelement. Tomma ytor gör sidan i själva verket mer lättillgänglig, dvs det är lättare för besökaren att orientera sig och det ger ett intryck av att du som avsändare är organiserad och klar i tanke och handling. 

9. Var rädd för tomma ytor(!)

Som du precis läst i föregående tips ska man inte vara rädd för att använda tomma ytor och på det sättet skapa en harmonisk, välstrukturerad, elegant och lättillgänglig layout. Men tomma eller döda ytor kan också vara ett slöseri med värdefull “screen real estate”, dvs bildskärmsutrymme, om de är oplanerade.

Exempel på bortslösad bildskärmsyta

Ett exempel ur verkligeheten (övre bildhalvan) på när tomrum inte bidrar med tydlighet och elegans, utan blir okoncentrerad och kan riskera att slösa bort värdefull bildskärmsyta. Det “onödiga tomrummet” är markerat med rosa highlight. Den nedre bildhalvan (vår skiss) visar samma innehåll i mer koncentrerat format.

Det förekommer ibland att man “slösar” bort onödigt med plats i sidans topp med dålig organisation av meny, länkar till sociala medier och varumärkesdeviser (tag lines).

10. Undvik fontsallad

En del webbplatser (såväl som trycksaker) lider av teckensnittssallad, dvs att alltför många teckensnitt används på samma sida. För det tränade ögat är det kaotiskt och visar att man inte haft en tydlig vision och idé när man skapat sidan. För det otränade ögat uppstår faktiskt samma effekt, men på ett subliminalt (undermetvetet) plan. Betraktaren kanske inte kan sätta fingret på det eller formulera det, men den negativa effekten kommer att finns där.

För det otränade ögat uppstår faktiskt samma effekt, men på ett subliminalt (undermetvetet) plan.

Idealet är oftast att ha ett teckensnitt för rubriker och ett för brödtext. Men det kan i vissa sammanhang vara motiverat med fler, t ex två olika sans-serifer, en sans-serif och en skriptfont. Det viktiga är dock att du tänkt igenom saken och fattat ett aktivt beslut.

11. Mobilanpassning

Glöm inte att testa hur din webbplats fungerar i mobilen. En förvånansvärt stor mängd webbplatsinnehavare besöker inte sina webbplatser i mobilen, men mer än 80% av de som använder webben idag, gör det via en mobil enhet som iPhone eller iPad.

Det är viktigt att skräddarsy din sajt till att motsvara besökarnas behov och intressen.

Det kan vara bra att fråga sig varför någon skulle besöka din sajt med mobilen. Och vad kommer besökarna att vilja hitta? 

De flesta som surfar med mobilen är ute efter något konkret, som din fysiska adress, din blogg, dina öppettider etc.

12. Att bli hittad

Till syvende och sista handlar allt om att du ska kunna bli hittad på webben. Din webbplats behöver vara sökvänlig. För att uppnå det behöver du ta fram en SEO-strategi som definierar vilka sökord din målgrupp använder för att hitta din produkt eller tjänst. Gå gärna igenom den här checklistan på 6 misstag du inte vill göra när du sökmotoroptimerar i WordPress.

Utveckla en strategi som inbegriper att skapa innehåll som är relevant för och hjäper din målgrupp. Filmer, blogginlägg och e-böcker är exempel på innehåll som driver besökare till din webbplats. 

One thought on “12 tips för att förbättra din hemsidas strategi, struktur och design

Comments are closed.